Spring til hovedindhold

Hjernefitness

Et kort hjernefitnessprogram med otte små øvelser for dig, der har kognitive udfordringer pga. livstruende sygdom.

Rikke Tornfeldt Martens, fysioterapeut, MSA i REHPAs forskningklinik, guider dig gennem 8 små øvelser, der træner fokus, grov- og finmotorik, reaktionsevne, hukommelse og balance.

Vores hjernefitnessprogram kan være med til at hjælpe dig, der har kognitive udfordringer. Det kan være, at du har svært ved at huske, indlære, overskue og have overblik pga. lang tids sygdom og behandling eller bekymringer.

Øvelserne er en kombination af siddende og stående øvelser.

Hvad skal jeg bruge

Øvelserne kræver næsten kun, at du sætter tid af til at lave dem.

Du laver dem enten stående eller siddende på sengekanten eller kanten af en stol.

Den sidste øvelse kræver en kuglepen eller blyant.

Hvor meget skal jeg træne

Vi anbefaler, at du laver øvelserne, som det første, når du står op.

Øvelserne kan uden problemer laves hver dag. For at opnå resultater, anbefaler vi, at du laver øvelserne minimum 2 gange om ugen i mindst 6 uger for at opnå effekter af din træning.

De fleste af øvelserne består af gentagelser i 20-40 sekunders varighed, når du har fået øvelsen til at køre.

Hvis du laver alle øvelserne, tager det 10-20 minutter i alt.

Hvis du har spørgsmål til hjernefitnessprogrammet, er du velkommen til at kontakte os på:

Telefon 30 57 10 59 • rehpa.ophold@rsyd.dk
Send sikker post til REHPA via OUH’s hjemmeside

Hjernefitnessprogrammet

Rikke introducerer til hjernefitnessprogrammet og viser øvelserne, så du efterfølgende kan lave dem derhjemme.

God fornøjelse.

Programmet består af:

  • Introduktion til REHPAs hjernefitnessprogram
  • En siddende koordinationsøvelse med fødder og hænder
  • En siddende koordinationsøvelse med arme og hænder
  • Vejrtrækningsøvelse
  • To stående øvelser for koordination
  • Balanceøvelse: Skriv dit navn med benene
  • Fingergang (finmotorik)
  • Reaktionsevne