Efter- og videreuddannelsestilbud i palliation udbydes bl.a. af de specialiserede palliative enheder og af professionshøjskoler.
Videre- og efteruddannelse i palliation udbydes af universiteter, professionshøjskoler og andre uddannelsesinstitutioner så som SOSU-skoler og AMU-centre, samt de specialiserede palliative enheder, faglige selskaber og private aktører.
Foreløbig fagbeskrivelse for ‘Livsafslutning og død i det danske samfund og sundhedsvæsen’ for kandidatuddannelserne i:
Livsafslutning og død i det danske samfund og sundhedsvæsen på 5 ECTS.
Den studerendes egen vejledende arbejdsindsats er 27,5 timer pr. ECTS. I alt 137,5 timer i dette fag. Timerne fordeler sig på følgende vis:
For at kunne deltage i faget skal den studerende opfylde optagelseskravene for én af de fem uddannelser.
Det anbefales, at den studerende kan forstå engelsk og har erfaring med læsning af videnskabelig litteratur på engelsk.
Kursets formål er, at den studerende får indsigt som grundlag for kritisk refleksion og handlekompetence vedrørende de specifikt menneskelige og samfundsmæssige forhold, som har betydning ved livsafslutning og død. Kursets omdrejningspunkt vil være: palliation som praksisfelt samt etiske, eksistentielle, psykologiske, kulturelle og sociale aspekter forbundet med livsafslutning og død, herunder fagprofessionelles rolle i adressering af og kommunikation herom.
Kurset vil give de studerende indblik i den nyeste interdisciplinære og praksisrettede forskning i centrale områder af palliation og thanatologi (læren om døden) på tværs af sundhedsvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab.
Særlige undervisningsområder vil være:
Der arbejdes interdisciplinært, praksisrettet og problemorienteret med stor vægt på de studerendes aktive deltagelse, refleksion og diskussion af opnået viden. De studerendes forskellige professionsretninger inddrages som eksempler i undervisningen. Diversiteten af undervisere, studerende og cases vil anvendes eksemplarisk som illustration af behovet for forskellige faglige perspektiver på og samarbejde om problemstillinger relateret til livsafslutning og død.
Faget kvalificerer de studerende til at:
Viden:
Færdigheder:
Kompetencer:
Der henvises til plan for indhold og forløb.
Undervisningen tilrettelægges på en sådan måde, at den understøtter SDU’s bærende principper for aktiv læring og aktiverende undervisning og SUND’s udmøntning heraf i form af FAIR principperne. Undervisningen baseres på en kombination af forskellige typer af læringsaktiviteter, herunder f.eks. oplæg ved undervisere, øvelser i dialoger om livsafslutning og død, studenteroplæg samt arbejde i grupper med journal clubs, hvor de studerende er ansvarlige for artikelgennemgang og kritisk diskussion af artiklernes analyser og anvendte tilgange. Der arbejdes med forskellige former for feedback, både feedback mellem studerende og underviser samt peer-feedback: studerende-studerende. De specifikke undervisnings- og arbejdsformer samt feedback-former fremgår af e-læringsplatformen.
Fortrinsvis dansk. Der kan være enkelte forelæsninger på engelsk
Ordinær prøve: Den ordinære prøve finder sted umiddelbart efter fagets afslutning.
Omprøve: Omprøven finder sted indenfor samme semester som den ordinære prøve eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Prøveform samt eksamenssprog
Eksamenssprog: Dansk.
Aktiv deltagelse i alle dele af kurset. Det indebærer min. 80 % fremmøde samt deltagelse i diskussion og dialoger.
Under hensyntagen til eksamensformen og det konkrete studietrin lægges vægt på, i hvilken grad den studerendes præstation lever op til målbeskrivelsen samt studieordningens generelle kompetencemål.
Bedømmelsen bestået/ikke bestået markerer, om de generelle og disciplinspecifikke kompetencer samlet set beherskes i tilstrækkelig grad.
Da det ikke er muligt at genskabe forholdene for beståelse ved den ordinære prøve, vil omprøven have en anden form – se uddybning nedenfor.
Skriftlig prøve.
Specifikke oplysninger om eksamen (omfang, udlevering og aflevering af besvarelse mv.) findes som udgangspunkt på e-læringsplatformen (its learning).
Ved prøver som udleveres og/eller afleveres i Digital Eksamen, findes yderligere oplysninger om prøven der.
Prøven er intern og bedømmes med bestået/ikke-bestået
Vibeke Graven, seniorforsker, REHPA, Videncenter for Rehabilitering og Palliation, Klinisk Institut.
Email: vibeke.graven@rsyd.dk
Vedr. den danske uddannelse til fagområdespecialist for læger.
Fagområdet palliativ medicin omfatter behandling af mennesker med livstruende sygdom og behov for lindring af komplekse symptomer af fysisk, psykisk, eksistentiel og social karakter såvel i sygdomsforløbet som ved livets afslutning.
I sin tilgang til den palliative patient, har den palliative mediciner behov for en mangfoldig viden om forskellige sygdomme og patientens forløb, uafhængigt af speciale og diagnosegruppe, og samtidig er der behov for højtspecialiseret viden og færdigheder omkring symptombehandling, kommunikation samt psykosocial og eksistentiel støtte ved livstruende sygdom og livets afslutning.
Det teoretiske kompetenceudviklingsforløb består af 30 kursusdage, fordelt på 6 moduler.
Uddannelsen er tilgængelig via Region Midtjyllands Plan2Learn, hvor du kan læse mere om adgangskrav m.v.
Ansøgningsfristen er den 10. marts 2024.
Alle regioner har et fast antal deltagere ud fra en regional fordelingsnøgle fra Danske Regioner:
Se oversigten på UddannelsesGuiden fra Undervisningsministeriet.
Se også Palliativguiden, hvor du kan finde kontaktdata på enhederne, som i mange tilfælde udbyder efteruddannelse af sundhedsprofessionelle.
Da palliation er blevet et fagligt fokus på de sundhedsfaglige uddannelser, kan du finde samtlige videre- og efteruddannelsestilbud inden for palliation hos de danske Professionshøjskoler – University Colleges.